Fysisk metallurgi
Overordnede kursusmål
Gennem en videregående undervisning og selvstudium i de fundamentale principper i den fysiske, fysisk-kemiske og fysisk-mekaniske metallurgi sættes den studerende i stand til at forstå mikrostruktur(om)dannelsen i metallurgiske processer for krystallinske og amorfe materialer.
See course description in English
Læringsmål
- evaluere indflydelsen af mekaniske, kemiske og termiske mekanismer på mikrostrukturudvikling i metaller og legeringer
- forklare konstruktionen af fasediagrammer på basis af termodynamiske principper, dvs. Gibbs energi kurver
- reproducere principperne af diffusion (drivkræft og mekanismer) i binære systemer
- forudsige enkrystal deformation og gitterrotationer
- modellere hærdningsstadierne i relation til deformationsinducerede mikrostrukturer
- analysere interaktioner mellem dislokationer og andre gitterfejl på basis af deres spændingsfelter
- anvende binære fasediagrammer til at tolke mikrostrukturændringer i metaller og legeringer
- forklare stadierne i fasetransformationer på basis af termodynamiske og kinetiske principper
- forklare forskellen mellem diffusionskontrollerede, grænsefladekontrollerede og martensitiske fasetransformationer
- vurdere effekten af mikrostrukturelle restitutionsmekanismer på styrken af metaller og legeringer
- analysere en nyere videnskabelig artikel gennem anvendelse af kursusindholdet og identificere de grundlæggende mekanismer der bidrager til mikrostrukturudvikling
- forsvare en videnskabelig tolkning imod en alternativ udlægning i en mundtlig diskussion
Kursusindhold
Termodynamisk og kinetisk grundlag for fasetransformationer i metalliske materialer. Der skelnes mellem martensitiske, diffusionskontrollerede og grænsefladekontrollerede fasetransformationer. Termodynamisk baggrund for fasediagrammer; energibidrag af punktdefekter, grænseflader, tøjning, plastisk deformation og slip, dislokationernes interaktion med gitterdefekter og styrkeøgning/hærdning, mikrostrukturudvikling under plastisk formning og glødning. Indholdet af kurset tilpasses i dialog med de deltagende studerende og gennem individuelt litteraturstudium. Aktive diskussioner af forskellige videnskabelige tolkninger indgår i undervisningsformen.
Undervisningsform
Forelæsninger, litteraturundersøgelse, selvstudium,videnskabelig diskussion