Discovery og design af biologiske lægemidler

Dette kursus introducerer, hvordan biologiske lægemidler designes og udvikles med fokus på forståelsen af sygdomsmekanismer, hvilket targets man kan lave lægemidler imod, lægemiddeludviklingsstrategier og egenskaber for udvalgte biologiske molekyler, der egner sig til lægemiddeludvikling. Blandt de typer af biologiske lægemidler, som er i fokus, findes monoklonale antistoffer, nanobodies, toksin-baserede lægemidler, erstatningsterapier, mRNA/DNA, aptamerer, kulhydrater og cellebaserede lægemidler.

• Forklar hvilke primære egenskaber for forskellige biologiske molekyler, der kan være relevante i forbindelse med lægemiddeludvikling
  • Analysér de vigtigste træk for en given sygdom (de vigtigste sygdomsmekanismer) og foreslå (generiske) relevante lægemiddel-targets
  • Foreslå relevante typer af terapeutiske molekyler, som kunne egne sig til at behandle en given sygdom
  • Design generelle lægemiddeludviklingsstrategier for de vigtigste typer af terapeutiske molekyler (fx antistoffer)
  • Forstå udfordringerne for nuværende lægemidler og foreslå alternative biologiske lægemidler, som kan overkomme disse udfordringer
  • Konceptualisér forbedringer for biologiske lægemidler, der er på markedet
  • Brug forskellige computerbaserede værktøjer til lægemiddeludvikling
  • Analysér og forklar hvor og hvad maskinlæring er relevant i forhold til i forbindelse med lægemiddeludvikling

Gennem forelæsninger, øvelser og gruppearbejde vil dette kursus dække basal teori, terminologi og analytiske metoder inden for emner såsom sygdomsmekanismer, lægemiddeltyper, erstatningsterapier og biobetters, rekonvalescent plasma, humane og ikke-humane monoklonale antistoffer, antistof engineering og avancerede formater, nanobodies og alternative bindingsproteiner, informationsbaserede lægemidler, toxin-baserede lægemidler, mikrobiomlægemidler, gen- og celleterapi og computerbaserede metoder inden for lægemiddeludvikling. Kurset vil derudover sætte fokus på nuværende terapeutiske udfordringer og involvere de studerende i case-baseret arbejde omkring udvikling og design af biologiske lægemidler.

Forelæsninger, øvelser og gruppearbejde

Minimum 20, Maksimum: 120.

Vær opmærksom på, at dette enkeltfagskursus har et minimumskrav til antal deltagere. Derudover er der begrænsning på antallet af studiepladser. Er der for få tilmeldinger oprettes kurset ikke. Er der for mange tilmeldinger, vil der blive trukket lod om pladserne. Du får besked om, om du har fået tildelt en studieplads senest 8 dage før kursusstart.

Bioengineering

Kursustype Bachelor