Immunologi
Overordnede kursusmål
At gøre den studerende bekendt med de grundlæggende principper og celletyper der indgår i vores immunforsvar, herunder sammenspillet mellem medfødt og adaptiv immunitet. At give den studerende den teoretiske baggrund for læsning og forståelse af immunologisk litteratur.
See course description in English
Læringsmål
- Redegøre for immunsystemets grundlæggende opbygning (celler og organer).
- Beskrive funktionen af det medfødte immunsystem.
- Beskrive det adaptive immunsystems virkemåde – specificitet, diversitet og hukommelse.
- Redegøre for udviklingen af B- og T-celler.
- Beskrive de forskellige typer af specifikke receptorer, der findes i immunsystemet, og deres virkningsmekanisme.
- Redegøre for hvilke ligander i mikroorganismer der initierer aktivering af immunsystemet samt hvordan det medieres.
- Forklare interaktionen mellem det innate og adaptive immunsystem ved fjernelse af forskellige typer af sygdomsfremkaldende mikroorganismer.
- Kombinere viden om immunsystemets celler og deres kommunikation til en samlet forståelse af immunsystemets reaktioner i sundhed og sygdom.
Kursusindhold
Den molekylære og cellulære baggrund for immunreaktioner. Det medfødte immunsystem. Mønstergenkendelsesreceptorer. Syntese, struktur og funktion af immunglobuliner. T-celle-receptoren. Vævstypeantiger. Antigen-antistofreaktioner. Celle-medieret immunitet. Cytokiner, leukocytaktivering og migration. Cell-medierede cytotoksiske reaktioner.
Anbefalede forudsætninger
27022, Teoretisk indsigt i de væsentligste emner indenfor biokemi/cellefysiologi. Være i stand til at løse generelle samt bioteknologiske problemer. Kendskab til human fysiologi og hvordan den spiller sammen med de biokemiske processer i organismen.
Undervisningsform
Kurset består af undervisningsvideoer (ses hjemme inden ugens undervisning), samt en ugentlig gennemgang/diskussionsforum i klasseværelset. Der er desuden ugentlige opgaver samt elektroniske quizzer (Multiple Choice). De ugentlige quizzer anvendes til at øve/repetere de mest problematiske centrale elementer. Desuden indgår en obligatorisk 5-siders skriftlig opgave, der kombinerer alle centrale elementer.