Avanceret finite element simulering ved brug af Abaqus

Kurset vil introducere anvendelsen af den kommercielle finite element kode ABAQUS i en forskningsorienteret anvendelse hvorunder en række ikke-lineære problemer vil blive behandlet. Der vil være fokus på at skabe, analysere og evaluere ikke-lineær materialesimulering, simulering af fiberforstærkede kompositmaterialer, revnevækstforudsigelser og simuleringer.

• Opret avancerede finite element-modeller i Abaqus
  • Anvend teoretiske begreber til at analysere finite element simuleringer
  • Anvend effekterne af ikke-lineære materialemodeller og evaluer resultaterne
  • Lav modeller bestående af ortotrope materialer og analyser dets indflydelse
  • Opret modeller, der diskretiserer fiberkompositstrukturer, og analyser layups og kritiske lagspændinger og tøjninger baseret på første og sidste lags svigtkriterier
  • Opret og evaluer crack tip-modeller og analyser deres forudsigelsesnøjagtighed.
  • Skab sprækkevækst ved hjælp af modellers sammenhængende materialelove i en finite element-model og evaluer virkningen af forskellige modelleringsparametre
  • Opret Python-scripts og anvend disse til for- og efterbehandlingstrin
  • Anvend Python-scripts for at oprette automatiserede parametriske undersøgelser
  • Opret enkle brugerdefinerede underrutiner i Abaqus
  • Forstå navigationen i Abaqus’ brugermanual og anvend din viden til at finde relevant information.
  • Analyser og evaluer kritiske finite element-simuleringer (plausibel kontrol, fysisk meningsfuld, mesh-konvergensundersøgelse, sammenligning med test/analytiske resultater)

Arbejdet i kurset vil fokusere på undersøgelse af en række ikke-lineære problemstillinger, som omfatter opbygning, løsning og evaluere af de opnåede løsninger fra en række realistiske finite element problemstillinger. Igennem arbejdet med finite element øvelserne vil fordele og ulemper ved brug af en kommerciel finite element kode blive behandlet. Problemstillinger der involverer isotropisk elastisk, anisotrope elastisk og elastisk-plastiske materialelove vil blive studeret. Desuden vil der blive arbejdet med brugerdefinerede user subrutiner samt Python scripting.

41501/41502/41812/41525/41526, eller andre kurser, der dækker styrkelære og en introduktion til finite element metoden eller andre kurser, der dækker emnerne kompositmaterialer og brudmekanik

Kurset er bygget op som henholdsvis problembaseret læring (PBL) eller problemløsende læringsforløb, hvilket betyder, at nødvendig, fungerende viden, der kan sættes i gang på stedet, undervises til at løse problemer, efter at de er blevet undervist af forelæsningerne.

Wind

Kursustype Ph.d.