Visualisering af mikro- og nanostrukturer
Overordnede kursusmål
Mikro- og nanostrukturer indgår som et centralt element i en lang række såvel forsknings- som industrielt orienterede projekter og produkter.
Målet med kurset er at give dig et overblik over metoder til visualisering af disse strukturer, samt at forstå den bagvedliggende fysik.
Med denne viden vil du være i stand til at vælge de rigtige metoder til en given anvendelse samt at diagnosticere og videreudvikle disse visualiseringsteknikker.
Endvidere vil du være i stand til at fortolke de informationer som teknikkerne frembringer. Dette kan både være formen af emnet der undersøges (topografi) og dets materialeegenskaber.
See course description in English
Læringsmål
- opsummere fordele og ulemper ved optisk mikroskopi (OM).
- opsummere fordele og ulemper ved scanning-elektronmikroskopi (SEM) og transmission-elektronmikroskopi (TEM).
- opsummere fordele og ulemper ved Atomar kraftmikroskopi (AFM) og scanning-tunnelmikroskopi (STM).
- forklare virkemåden, fysikken bag samt begrænsningerne ved ovenstående metoder.
- beregne og vurdere metrologiske aspekter af data genereret med ovenstående metoder.
- analysere og fortolke data genereret med ovenstående metoder.
- sammenligne egenskaber og relatere karakteristika af de ovenstående metoder.
- udvælge de rette visualiseringsmetoder til en given anvendelse.
Kursusindhold
På kurset gennemgås de vigtigste metoder til visualisering af mikro- og nanostrukturer, som anvendes på DTU og tilknyttede virksomheder. Dette omfatter bl.a.
· Optisk mikroskopi (OM)
· Scanning-elektronmikroskopi (SEM)
· Transmissions-elektronmikroskopi (TEM)
· Scanning-tunnelmikroskop (STM)
· Atomar kraftmikroskop (AFM)
Hver teknik gennemgås i en dedikeret praktisk øvelse. I disse øvelser vil du få adgang til state-of-the-art udstyr for at afbillede en prøve. Dette vil bidrage til forståelse af de gennemgåede visualiseringsmetoder.
Udover de praktiske øvelser, skal du gennemgå og evaluere en videnskabelig artikels brug af visualiseringsmetoder.
Undervisningsform
Forelæsninger og øvelser, 4 timer om ugen.