Regulering og styring af kemiske processer
Overordnede kursusmål
Kemiingeniøruddannelsen behandler fortrinsvis den stationære driftstilstand for processer – designet med henblik på optimal udnyttelse af ressourcer under hensyntagen til bæredygtighed. Men procesanlæg skal sættes i drift, skifte operationsområde og operere så forstyrrelser påvirker driften minimalt. Dette kræver procesregulering. Kurset sigter mod forståelse for samspillet mellem procesdynamik og procesregulering, samt opbygningen af automatiske reguleringssystemer og disses virkemåde. Dette omfatter den underliggende teori samt visse anvendte komponenter. Fortrinsvis behandles PID-regulatoren og dens indstillingsmuligheder. Dette med henblik på planlægning og vurdering af instrumentering af relativt simple anlæg.
See course description in English
Læringsmål
- Opstille dynamiske balancer for simple teknisk-kemiske processer
- Løse begyndelsesværdiproblemer ved anvendelse af passende software
- Linearisere og indføre afvigelsesvariable i ikke-lineære begyndelsesværdiproblemer
- Anvende Laplace-transformation ved løsning af lineære differentialligninger
- Udvikling af blokdiagrammer for dynamiske processer
- Beskrive de vigtigste dynamiske systemtyper og disses karakteristika
- Benytte metoder til indstilling af PID-regulatorer for simple sløjfer
- Analysere stabilitet af reguleringssløjfer ved beregning
- Planlægge instrumentering af simple processer: Vælge og placere målinger og regulatorer
- Vurdere anvendeligheden af andre reguleringsformer: Feedforward-, forholds- og kaskaderegulering
- Udvikle simple PI diagrammer
- Reflektere over egen læring
Kursusindhold
Dynamiske balanceligninger. Simulering. Linearisering. Afvigelsesvariable. Løsning af lineære differentialligninger ved brug af Laplacetransformation. 1. og 2. ordens systemer, tidskonstanter, forstærkning, dæmpning, oversving, overføringsfunktion. Feedbackregulering: P-, I- og D-regulering. Stabilitet af sløjfer. Andre reguleringsformer: Feedforward-, forholds- og kaskaderegulering. Instrumentering, PI-diagrammer. Eksperimentelt projektarbejde. Rapportskrivning.
Undervisningsform
Forelæsninger, grupperegning, hjemmeopgaver, projektarbejde, laboratorieøvelser og rapportskrivning