Metallurgi, design og fremstilling af støbte komponenter
Overordnede kursusmål
At give deltagerne en forståelse for sammenhængen mellem metallurgi, design og procesteknologi i relation til støbning af metakomponenter. Der er specielt fokus på hvordan design, procesvalg, metallurgi og termiske forhold har indflydelse på støbte komponenters egenskaber.
Deltagerne skal lære grundlæggende metoder til design emner og af støbe lay-outs.
Kurset gennemgår grundlæggende metallurgi i relation til størkning af metaller med henblik på eksperimentel og teoretisk analyse af støbeprocesser. Den metallurgi, der undervises i er grundlæggende og kan anvendes til analyse af alle andre processer hvor mikrostrukturer og egensakber dannes under størkning, herunder svejsning og 3D print.
See course description in English
Læringsmål
- Designe støbte konstruktioner
- Vælge den korrekte kombination af materiale og proces til fremstilling af støbte komponenter
- Beskrive hvordan design og støbeproces i fællesskab bestemmer emnets egenskaber
- Ved hjælp af enkle beregninger analysere de fysiske og kemiske processer der finder sted når metaller størkner
- Ved hjælp af enkle matematiske modeller analysere de termiske og fysiske processer, der finder sted i metal og form under støbning
- Udføre enkle analytiske beregninger af varmetransport i støbeprocessen
- Udføre beregninger af efterfødning og indløbssystemer
- Analysere støbte emner og beskrive de væsentligste fysiske fænomener, der fører til fejl i støbegodset
- Anvende procesmodelleringssoftware til at analysere støbeprocesser
Kursusindhold
Forelæsninger: Støbe og svejsemetallurgi – størkning, dannelse af mikrostrukturer og varmebehandling; procesteknik – gennemgang af væsentlige støbeprocesser, beregning af indløb, efterfødning og design af støbe lay-out; Varmetransportteori – simple analytiske løsninger, Chvorinov’s modullov, støbning i permanente forme; design af støbegods – tolerancer, dimensionering, fremstilling af komplekse geometri-er, form- og modelfremstilling.
Øvelser: tager udgangspunkt i forelæsningerne, og giver mulig-hed for at arbejde med nogle grund-læggende problemstillinger i relation til forelæsningerne.
Undervisningsform
Forelæsninger, gruppearbejde og øvelser.