Funktionalanalyse
Overordnede kursusmål
Mange videregående matematiske discipliner, fx Fourier analyse, numerisk analyse, variationsregning, differential- og integraloperatorteori, bygger på et fælles grundlag som bl.a. omfatter grundlæggende begreber og abstraktioner knyttet til lineære rum af funktioner (funktionalanalyse). Det er hensigten med kurset at tilvejebringe en række grundlæggende begreber fra funktionalanalyse og således lette den studerendes adgang til studiet af avancerede matematiske strukturer med udspring i naturvidenskaberne og ingeniørvidenskaberne og adgangen til den nyeste tekniske og matematiske litteratur.
See course description in English
Læringsmål
- Angive funktionsrum og følgerum, der anvendes i funktionalanalyse og angive deres egenskaber.
- Angive og relatere definitionerne af metriske rum, normerede vektorrum, Banach-rum, dual rum, refleksive rum, indreprodukt-rum, og Hilbert-rum.
- Gøre rede for fundamentale begreber som fx isomorfier, fuldstændighed, separabilitet, ortogonalitet og dimension.
- Angive, relatere og bestemme forskellige former for konvergens i normerede vektorrum.
- Konstruere matematiske beviser af metodisk karakter.
- Formulere, forklare og bevise grundlæggende sætninger inden for funktionalanalyse.
- Identificere og omformulere konkrete problemstillinger inden for ingeniørvidenskaben ved hjælp af funktionalanalytiske begreber.
- Løse konkrete matematiske problemer ved hjælp af abstrakte resultater fra funktionalanalysen.
Kursusindhold
Begrænsede og ubegrænsede lineære operatorer i normerede vektorrum. Fuldstændiggørelse af normerede vektorrum. Konstruktion af L^p-rum ved fuldstændiggørelse af rum af kontinuerte funktioner. Generelle Banachrum og Hilbertrum. Projektionssætningen, Begrænsede og ubegrænsede operatorer i Hilbertrum. Svag og stærk konvergens. Baires kategorysætning. Hahn-Banach sætningen. “Open Mapping” sætningen. “Uniform Boundedness” sætningen. “Closed Graph” sætningen. Spektralsætningen for kompakte, selvadjungerede operatorer i separable Hilbert rum. Anvendelser af funktionalanalytiske metoder indenfor fx partielle differentialligninger, wavelet-teori eller optimeringsproblemer.
Undervisningsform
Forelæsninger, hvor fundamentale begreber, metoder og resultater fremlægges og sættes i perspektiv, og øvelser, hvor teorien eksemplificeres ved løsning af opgaver.