Miljøfagprojekt
Overordnede kursusmål
At identificere og anvende forskningsbaserede tekniske løsninger, at tilpasse og styre miljøtekniske systemer eller miljøtekniske processer, baseret på den viden som er opnået ved 4. semester.
Ved kursets afslutning kan den studerende
1) identificere, definere og formulere en miljøteknisk problemstilling
2) udføre projektarbejde, samarbejde og udnytte og give sparring fra/til medstuderende og fra faglige vejledere
3) udføre fagrelevant informationssøgning, og forholde sig kritisk til egne resultater og litteratur
4) formidle formål og resultater skriftligt, grafisk og mundtligt samt deltage i en faglig diskussion
See course description in English
Læringsmål
- Arbejde systematisk og videnskabeligt indenfor det valgte fagområde
- Gennemføre et gruppearbejde under tidspres og logistiske begrænsninger
- Forberede, lede og følge op på en vejledningssituation med et stort udbytte for projektet
- Opstille egne læringsmål for projektforløbet
- Udføre en tilbundsgående litteratur- og videnssøgning
- Udføre en kritisk sammenstilling af eksisterende viden på et højt fagligt niveau
- Præsentere viden i et præcist sprog både mundtligt og skriftligt
- Producere figurer og tabeller der klart viser data og ønskede pointer
- Producere en rapport der præcist og koncist gør rede for resultater og diskutere disse
- Fremstille og præsentere et spændende foredrag med klare figurer og pointer
- Debattere og analysere andres projekter i en forsamling
Kursusindhold
Projektets indhold skal være relevant for miljøområdet i bred forstand og vælges af studerende og vejledere i fællesskab. De studerende kan søge efter projektideer i DTU’s projekt- og praktikdatabase, forskningsdatabasen ved Orbit, eller de studerende kan selv foreslå projekter og finde vejledere. Hvis vejlederen ikke er fra DTU Sustain, skal emnet godkendes af bachelorkoordinatoren. Når der er aftalt et emne med vejleder, melder gruppen sig til kursuskoordinatoren, og fortæller hvem der er vejledere så der kan oprettes en undergruppe på Learn.
Udover selve projektarbejdet indgår:
en ½ dag med opstart, introduktion samt sikkerhed i lab
en ½ dag med litteratursøgning med udgangspunkt i nogle af projekterne
en ½ dag hvor grupperne fortæller resten af holdet om hvad de skal arbejde med – og fremlægger en projektformulering
en ½ dag hvor der arbejdes med fremstilling af figurer og tekst baseret på de igangværende projekter, peer-to-peer review
en ½ dag hvor grupperne fortæller resten af holdet om de har opnået – og fremviser en illustration
Anbefalede forudsætninger
Mindst 4 af de teknologiske linjefag skal være bestået
Undervisningsform
Fagprojektet gennemføres som et tværfagligt projekt, der indøver selvstændighed i opsøgning, bearbejdning og vurdering af informationer i relevant forskningsmiljø. Gruppearbejde på 2-4 studerende, helst baseret på data, som gruppen selv har genereret eller indsamlet i felten, i laboratoriet, via interviews, via modellering eller på anden vis, fx fra eksisterende litteratur. Rapportskrivning, litteratursøgning mv., vejledning. Fællesmøder hvor grupperne fremlægger for hinanden og diskuterer.
Fakultet
Bemærkninger
Kurset er kun for studerende på bacheloruddannelsen i Miljøteknologi på 4. semester. Kun efter særlig aftale på 3. eller 5. semester.