Ledelse af organisatorisk forandring
Overordnede kursusmål
Dette kursus omfatter processen med at håndtere bæredygtige organisatoriske forandringer og overgange. Det sætter studerende i stand til at lære at lede forandringsprocesser, og hvordan man navigerer i individuelle, gruppe- og organisatoriske perspektiver for at sikre både organisatorisk præstation og velvære (SDG 3 & 8). Dette opnås ved at introducere teorier og modeller for forandringsledelse, anvende disse på praksiscases og planlægge en organisatorisk forandringsintervention i forhold til en konkret case.
See course description in English
Læringsmål
- Beskrive de kræfter, der påvirker organisatoriske forandringer, mål og praksis, herunder ESG’er og SDG’er.
- Sammenligne forandringsledelsesmodeller for at lede organisatoriske forandringer (f.eks. Lewin, Kotter).
- Argumentere for valg af teori og metoder anvendt i analyser
- Forstå betydningen af forandringsledelse på mennesker, organisatoriske resultater og organisationsdesign
- Forstå kritiske succesfaktorer for implementering af teknologiske forandringer i miljøer og den kritiske rolle, ledere spiller i forandringsprocessen, herunder hvordan man håndterer medarbejdernes modstand
- Identificere interessenter og deres roller i implementeringsprocesser
- Anvende praktiske værktøjer og teoretiske begreber og modeller, der er dækket af kurset, til at analysere en aktuel forandringscase i praksis
- Anvende teoretiske begreber og modeller dækket i kurset til at planlægge en organisatorisk forandring i en simuleret eller praktisk kontekst
- Relatere den analyserede case til ESG’erne og SDG’erne
- Udføre en kvalitativ analyse af en forandringsproces og foreslå løsninger til at forbedre dem baseret på et videnskabeligt argument
Kursusindhold
Kurset fokuserer på ledelse af organisatoriske forandrings- og transitionsprocesser. Den introducerer kerneteorier og modeller for organisatoriske forandringsprocesser, fra at forstå forandringen, til at levere forandringen og opretholde forandringen. Gennem kurset arbejder man med forskellige cases af en organisatorisk forandring hvor man anvender teorier og modeller til at anlayser og anbefalinger der har fokus på både medarbejdere og performance. Derudover præsenteres konkrete eksempler gennem gæsteforelæsninger fra en række institutioner.
Undervisningsform
Forelæsninger, peer review af individuelle opgaver, caseanalyse og projektarbejde i grupper af 6-7 studerende.