Videregående mobilapplikationsudvikling
Overordnede kursusmål
At implementere og idriftsætte applikationer til mobile enheder hvis brugergrænseflade og generelle kvalitet lever op til eller overstiger gældende standarder inden for området.
See course description in English
Læringsmål
- Vurdere og analysere et designoplæg, og udfærdige en tilsvarende kravsspecifikation (Viden og forståelse)
- Udfærdige en arkitektur, der fungerer optimalt i samspil med den mobile platform (Viden og forståelse)
- Implementere en backend/server i skyen eller anvende en eksisterende backend (Færdigheder)
- Implementere en netværksprotokol med passende caching- og sikkerhedsmekanismer (Færdigheder)
- Udfærdige og implementere et interaktionsdesign som passer med designparadigmer og -retningslinjer på en konkret mobil platform (Viden og forståelse)
- Anvende gestaltstøttende animationer og -gesti inden for touch-baserede brugerflader (Viden og forståelse)
- Udfærdige nødvendig grafik til en app ud fra et designoplæg (Færdigheder)
- Fremsøge og anvende egnede 3.partsbiblioteker (Færdigheder)
- Optimere en app til at køre flydende (Færdigheder)
- Kvalitetssikre en mobilapplikation (Færdigheder)
- Idriftsætte/publicere en mobilapplikation og overvåge nedbrud (Færdigheder)
Kursusindhold
• Designretningslinjer på førende touch-baserede mobile platforme (iOS, Android)
• Gestus-baserede handlinger og deres implementation
• Implementering og optimering af grafik for flydende visning af animationer og visuel feedback
• Responsivt design – brugerflader der tilpasser sig skærmstørrelsen
• Anvendelse af 3.partsbiblioteker til visuelle og non-visuelle komponenter
• Prototyping og anvendelse af BaaS – Backend as a Service
• Sikkerhed på de mobile platforme
• Caching af netværkssvar og håndtering af svingende adgang til netværket
• Kvalitetssikring – afprøvning, nedbrudsstatistikker, testrapporter, test af brugervenlighed
Yderligere emner i henhold til deltagerinteresser
Anbefalede forudsætninger
62550, Du har allerede prøvet at udvikle en app (native Android i Kotlin eller iOS i Swift).
Undervisningsform
Forelæsninger og projektarbejde.
Fakultet
Bemærkninger
Sektion for AI, matematik og software
Valgfag : Eksport og Teknologi
Valgfag : IT og Økonomi
Valgfag : Softwareteknologi
Valgfag : Sundhedsteknologi
I afholdelsen benyttes eksempler fra native Android.
Den udviklede applikation skal tage hensyn til bæredygtige aspekter hvor relevant.