Vand og vejprojekt – Bæredygtig bydel
Overordnede kursusmål
Den studerende udnytter fagspecifik viden, som anvendes ved løsning af problemstilling og projektering i indledende projektfaser.
Den studerende opnår kendskab til og viser anvendelse af DGNB kriterierne
Den studerende vurderer projektets etiske konsekvenser.
Den studerende udarbejder projekttidsplan og prisoverslag
Den studerende opnår forudsætninger for grundlæggende projektering i et digitalt miljø.
Den studerendes videreudvikler redskaber til konstruktivt at indgå i og bidrage til et gruppesamarbejde omkring et infrastrukturprojekt
See course description in English
Læringsmål
- Beskrive og afgrænse projektemnet
- Redegøre for projektkrav
- Redegøre for etiske overvejelser
- Analysere og vurdere projektoplæg med vægt på DGNB systemet, certificeringsordning for bydele baseret på helhedsorienteret forståelse af bæredygtighed.
- Projektere udvalgte elementer af infrastruktur i bydel
- Projektere i udvalgte faser under anvendelse af digitale værktøjer
- Dokumentere og kommunikere det udførte arbejde mundtligt såvel som skriftligt, inkl. visualisering
- Redegøre for læringsgruppens arbejdsform
Kursusindhold
Kursusprojektet tager udgangspunkt i alle de kurser, du arbejder med på 2. semester.
Projektarbejdet har fokus på etik og bæredygtighed og foregår i grupper.
DGNB for bydele,
-analyse, vurdering og forbedring
Anlægsprojekters faseopdeling, særligt projektforslagsfase
Projektering
Tværfaglig projektering indeholdende fagområderne
-vej- og trafikanlæg
-hydraulik, vandforsyningssystemer og afløbssystemer
-hydrologi og geologi
-it-redskaber: CAD, GIS, Scalgo
Projekt- og gruppearbejde
– Mødeledelse og -organisering
– Samarbejdsformer, arbejdsdeling og vidensdeling
– Fremlæggelser i plenum
Anbefalede forudsætninger
Undervisningsform
Undervisning er organiseret om et kursusprojekt med vægt på selvstændigt arbejde i grupper. Der er forelæsninger og øvelser
Fakultet
Bemærkninger
Faggruppe: Mobilitet, miljø og infrastruktur
Byggeri og Infrastruktur: 2. semester