Strategisk Analyse og udvikling
Overordnede kursusmål
At træne de studerendes evner til at vurdere og udvikle virksomheds-strategier i forskellige forretningsmæssige situationer. Endvidere trænes de studerendes evner til at samarbejde og kommunikere på engelsk med personer med anden national baggrund.
See course description in English
Læringsmål
- Demonstrere kendskab til centrale begreber og modeller indenfor strategisk ledelse samt evner til at kommunikere herom på engelsk
- Anvende relevante værktøjer og modeller til at analysere virksomhedens omgivelser mhp. at identificere strategiske trusler og muligheder
- Anvende relevante værktøjer og modeller til at analysere virksomhedens ressourcer og kompetencer mhp. at identificere virksomhedens strategiske styrker og svagheder
- Redegøre for hvordan virksomhedskultur og -historie påvirker virksomhedens strategiske udviklingsmuligheder
- Redegøre for betydningen af kulturelle forskelle
- Identificere virksomhedens interessenter og analysere deres betydning for virksomhedens valg af strategi
- Redegøre for forskellige typer af overordnede forretningsstrategier samt specifikke strategier mhp. på at øge virksomheders internationalisering og innovationsevne
- Vurdere forskellige forretningsstrategiers potentiale med udgangspunkt i analyser af virksomhedens konkurrencemæssige situation
- Redegøre for metoder og udfordringer i forbindelse med implementering af strategiske ændringer
Kursusindhold
– Virksomhedens overordnede vision, mission og værdigrundlag
– Interessentanalyse
– Strategisk analyse (intern og ekstern)
– Identifikation af kritiske succesfaktorer og behov for kompetenceudvikling
– Generiske konkurrence- og koncernstrategier
– Udvikling af forslag til forretningsstrategier
– Evaluering og valg af strategi
– Introduktion til strategiimplementering
– Ledelse af forandringer
– Virksomhedscases
Undervisningsform
Klasseundervisning, diskussioner, gruppeøvelser samt præsentationer af virksomhedscases
Fakultet
Bemærkninger
Faggruppe: Forretningsudvikling
Valgfag
Kurset er en del af International Business Semester (IBS). Indstilling til eksamen forudsætter som udgangspunkt deltagelse i gruppepræsentationer samt fremmøde til minimum 80% af lektionerne.
Pladsbegrænsning
Maksimum: 40.
Vær opmærksom på, at dette enkeltfagskursus har et begrænset antal studiepladser. Er der for mange tilmeldinger, vil der blive trukket lod om pladserne. Du får besked om, hvorvidt du har fået tildelt en studieplads senest 8 dage før kursusstart.