Kælderkonstruktioner i insitu beton
Overordnede kursusmål
Den studerende skal erhverve sig viden om og forståelse for betonkonstruktioner i kælder.
Den studerende skal erhverve sig færdigheder i projektering af kælderkonstruktioner udført som insitu-støbt betonbyggeri.
See course description in English
Læringsmål
- Opstille og vurdere konstruktiv og statisk opbygning af kælder- og fundamentskonstruktioner
- Vurdere sandsynlige lastkombinationer.
- Beregne snitkræfter i kælderkonstruktioner ved skiveteori og ved brudlinjeteori
- Udforme og dimensionere plader og bjælker
- Udforme og dimensionere vægge og søjler
- Udforme og dimensionere samlinger i og imellem konstruktionselementer.
- Reflektere over og begrunde valg af løsninger.
- Redegøre for gruppens samarbejde.
Kursusindhold
Oversigt over kursets emne, inden for hvilke de studerende kan afgrænse og planlægge kursusarbejder og projekter:
Obligatorisk:
Lastfastsættelse, statiske modeller, statisk bestemte og ubestemte skivekonstruktioner
Snitkræfter i kælderkonstruktioner: skiveteori, brudlinieteori
Konstruktioners bæreevne: betondæk, betonbjælker, betonsøjler og betonvægge
Lastoverførende samlinger: udformning og bæreevne
Rammer for valg:
Der udarbejdes kursusarbejder med udgangspunkt i ovennævnte emner og efter nærmere aftale med underviserne
Mulige starttidspunkter
- 6 – 20 (fre 8-12)
Undervisningsform
Gennemgang og øvelsesopgaver, hjemmeopgaver.
Fremlæggelse og diskussion, selvstudium
Eksterne oplægsholdere, ekskursioner
Kursusarbejder og -projekter, der løses i grupper på 2-4 studerende.
Fakultet
Bemærkninger
Sektion for Bygningsteknologi og processer
Byggeri og Infrastruktur : valgfag
Arktisk Byggeri og Infrastruktur: Valgfag
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.
Pladsbegrænsning
Minimum 10.
Vær opmærksom på, at dette enkeltfagskursus har et minimumskrav for antal deltagere for at kunne oprettes. Du får besked om, hvorvidt kurset oprettes senest 8 dage før kursusstart.



