Kunstig intelligens og multiagent-systemer
Overordnede kursusmål
Dette kursus introducerer de studerende til avancerede teknikker inden for kunstig intelligens (AI) med særligt fokus på automatiseret planlægning og multiagent-systemer. Kursets mål er at blive i stand til at forklare, analysere og implementere avancerede AI-teknikker.
See course description in English
Læringsmål
- beskrive et antal af de mest udbredte teknikker i kunstig intelligens og multiagent-systemer – både i overordnede termer og på et detaljeret teknisk niveau
- sammenligne og vurdere anvendeligheden af forskelige AI-teknikker indenfor automatiseret planlægning og multiagent-systemer til løsning af et givet konkret problem
- kombinere forskellige AI-teknikker på en teoretisk sund og praktisk anvendelig måde
- anvende en given AI-teknik til løsning af et givet konkret problem
- gøre rede for de generelle komplikationer og fælder involveret i praktisk brug af AI-teknikker
- selvstændigt udforske den relevante litteratur i forhold til et konkret AI-projekt indenfor automatiseret planlægning og multiagent-systemer
- implementere ikke-trivielle AI-teknikker i et relativt stort softwaresystem
- formidle resultater indenfor kursets emneområde i stil med et videnskabeligt konferencebidrag
Kursusindhold
Kurset fokuserer primært på emner indenfor automatiseret planlægning og multiagent-systemer, men vil også berøre andre emner indenfor AI (f.eks. problemløsning ved søgning, vidensrepræsentation og ræssonering med logiske agenter).
Programmeringsprojektet omhandler design og implementation af avancerede AI-teknikker i et simuleret multiagent-miljø. Programmeringsprojektet er meget åbent og lægger op til udvikling af egne algoritmer og multiagent-arkitekturer. Projektet udføres i grupper og skal resultere i et fungerende softwaresystem og en videofremlæggelse, som præsenterer systemet og dets underliggende ideer i stil med forskningspræsentationer på AI-konferencer.
Udover programmeringsprojektet vil der være 2 mindre afleveringsopgaver i løbet af kurset.
Undervisningsform
Forelæsninger, øvelser, afleveringsopgaver og et større programmeringsprojekt.