Enkeltfag Engelsk 5 ECTS

Indledende økonomi

Overordnede kursusmål

Generelt mål: At give de studerende en generel forståelse af
– Hvordan markedskræfter fungerer og deres indvirkning på social velfærd
– Hvordan økonomiske værktøjer kan bruges til at tackle socioøkonomiske udfordringer
– Hvordan markeder kan reguleres for socioøkonomiske optimale resultater
– Hvordan makroøkonomiske indikatorer fungerer, og hvordan økonomiske politikker påvirker økonomien

See course description in English

Læringsmål

  • Forklare forbrugernes og virksomhedernes adfærd
  • Beskrive og løse problemer med maksimering af forbrugernytte og firmaoverskudsmaksimering
  • Forstå, hvordan efterspørgsel og udbud interagerer, og hvordan velfærd ændrer sig
  • Evaluere, hvordan forskellige markedsstrukturer og virksomheders valg påvirker social velfærd
  • Forstå eksternaliteter og økonomi ved bæredygtig udvikling
  • Forklare, hvordan myndigheder kan ændre reglerne for at maksimere social velfærd
  • Beskrive og forklare økonomisk produktion, arbejdsløshed og inflation
  • Beskrive en makroøkonomisk model for en lille økonomi
  • Evaluere resultaterne af økonomiske politikker

Kursusindhold

Kurset introducerer centrale mikroøkonomiske begreber og giver en generel og enkel introduktion til den grundlæggende mikroøkonomiske teori. Den præsenterer en række grundlæggende økonomiske principper, der er vigtige for økonomisk beslutningstagning, og giver en forståelse af, hvordan markeder fungerer. Virksomheds- og husholdningsadfærd og social velfærd under forskellige markedsstrukturer diskuteres. Vigtige mikroøkonomiske emner er forbrugerteori, firmaets teori, effektivitet, ufuldstændigt konkurrenceprægede markeder, regulering og velfærd. Vigtige makroøkonomiske emner som realproduktion, arbejdsløshed, inflation og valutakurser introduceres. Virkningerne af skatte- og pengepolitikker diskuteres.

Anbefalede forudsætninger

Matematik 1, Statistik

Undervisningsform

Forelæsninger og øvelser

Se kurset i kursusbasen

Tilmelding

Sprog

Engelsk

Varighed

13 uger

Institut

Management

Sted

DTU Lyngby Campus

Kursus ID 42009
Kursustype Bachelor
Semesterstart Uge 36
Semester slut Uge 49
Dage ons 8-12
Pris

9.250,00 kr.

Tilmelding