Physical Computing
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at give en grundlæggende forståelse af programmering og Physical Computing, og hvordan forskellige former for interaktion (f.eks. lyd, tryk, knapper, grafiske brugergrænseflader) kan bruges i menneske-maskine-scenarier.
See course description in English
Læringsmål
- Kunne nævne og diskutere interaktionsmodeller i relation til HCI (menneske-maskine interaktion) og physical computing.
- Anvende basale elektroniske komponenter, sensorer, aktuatorer, mm.
- Konstruere avancerede interaktive modeller, enheder eller systemer, der bruger mikrocontrollere og en pc, som de studerende skal programmere.
- Prototype et Physical Computing system, der virker.
- Programmer styringen af forskellige typer hardware i et relevant sprog (C++/java) ved hjælp af Storycoding.
- Forstå og implementere en simpel kommunikationsgrænseflade til en pc.
- Forstå og implementere simple WiFi-baserede Physical Computing systemer.
- Forstå, implementere og dokumentere testscenarier.
- Evaluere og reflektere over arbejdet ud fra et teknisk, fysisk/digitalt perspektiv, interaktionsparadigmer og dokumentation som UML.
- Forstå, hvordan energistyring og energiudnyttelse kan bruges inden for fysisk databehandling til at opbygge bæredygtige indlejrede systemer.
Kursusindhold
De studerende vil lære programmering og prototyping ud fra et Human-Computer Interaction-perspektiv, så de kan skabe og relatere et detaljeret mikrocontroller-program og en digital grænseflade til en situation i den virkelige verden. Kurset vil give de grundlæggende færdigheder til uafhængig prototyping, dvs. hvordan man interfacer til elektronik, hvordan man programmerer kompleks adfærd, der gør brug af elektronikken, og skaber en interaktiv grafisk brugergrænseflade på en pc.
De studerende vil også lære at reflektere over prototypens opførsel i forhold til brugerevalueringen med henblik på at producere funktionelle og situationstilpassede prototyper.
Undervisningsform
Klasseundervisning, praktiske programmeringsøvelser og eksamensprojekt.
Fakultet
Bemærkninger
Sektion for Innovationsprocesser og entrepreneurskab
Proces og Innovation: 4. semester