Enkeltfag Dansk 5 ECTS

Signaler i kontinuert og diskret tid

At introducere den studerende til teorier, analysemetoder og signalbehandlingsalgoritmer for signaler defineret i kontinuert tid og i diskret tid. Disse signaler er essentielle i relation til bl.a. geofysik, informationsteknologiske systemer (herunder telemålingssystemer), kommunikationssystemer samt elektroniske produkter. Programmering er en integreret del af kurset.

• definere og analysere lineære systemer
  • kategorisere periodiske og aperiodiske signaler i kontinuert tid og i diskret tid
  • bestemme Fourier spektre af periodiske og aperiodiske signaler i kontinuert og diskret tid
  • anvende regnereglerne for Fourier Transformationerne
  • anvende beregningseffektive algoritmer til transformation mellem tids- og frekvensdomænet
  • vurdere aliasing og vælge samplingfrekvens under hensyn hertil
  • udføre grundlæggende former for signalbehandling, fx filtrering, korrelation, modulation
  • udnytte sammenhængen mellem de forskellige Fourier transformationer i forbindelse med sampling og signalgentagelse
  • anvende en række metoder til estimation af effektspektre
  • definere stokastiske signaler og deres spektre samt komplekse signaler
  • definere og anvende grundlæggende modulationsformer for signaler i kontinuert og diskret tid
  • anvende Matlab til system- og signalanalyse samt signalbehandling.

Dette kursus drejer sig om lineære systemer og signaler i kontinuert tid og diskret tid: linearitet, impuls- og frekvenssvar, Fourierrækker, Fourier Transformation, Diskret Fourier Transformation, Diskret Tid Fourier Transformation, FFT, effekt spektre, Nyquist sampling frekvens, aliasing, stokastiske signaler, komplekse signaler, modulation, Matlab.

01035/30015/02631/02632/02633

Forelæsninger, opgaveregning og programmeringsøvelser.

I en overgangsfase vil det blive tilladt at benytte Python i stedet for Matlab til løsning af opgaver, selv om Matlab fortsat benyttes i undervisningen. På længere sigt er det planen også at omlægge undervisningen til Python. Lærebogen vil dog ikke blive udskiftet, selv om dens eksempler er baseret på Matlab.

Dansk

Space