Business Economics and Finance
Overordnede kursusmål
Kurset tilbyder koncepter og værktøjer inden for økonomi og finans til at understøtte ledelsesmæssig beslutningstagning. Det lægger vægt på teori og praksis med eksempler fra det virkelige liv for at skærpe analytiske færdigheder, lære at tænke strategisk og give intuition om fortolkning af analytiske resultater. Derfor vil de studerende opleve at løse beslutningsproblemer ved hjælp af de værktøjer, der er dækket af kurset. Strategisk tænkning vil blive introduceret via spilteoretiske modeller og eksempler fra den virkelige verden. Betydningen af teori i beslutningsprocessen, nøglespørgsmålene i prisfastsættelse i forskellige markedsstrukturer og produktdifferentieringsvalg vil blive introduceret. Effekterne af strategiske beslutninger og regeringsregulering på virksomhedernes præstationer og social velfærd vil blive diskuteret.
At give eleverne en forståelse af…
• Hvordan efterspørgsels- og udbudskræfter virker under forskellige markedsstrukturer
• Hvordan investeringsbeslutninger kan træffes
• Hvordan oligopolistiske markeder adskiller sig fra perfekt konkurrenceprægede markeder og monopol
• Hvordan man tænker strategisk, når der er gensidig afhængighed mellem markedsaktører
• Hvordan prisfastsættelse,af output og placeringsstrategier påvirker virksomhedens præstationer og velfærd på forskellige markeder
See course description in English
Læringsmål
- Anvende komparativ statistik for at forstå, hvordan markedsligevægten ændrer sig
- Forstå og bruge teknikker til kapitalbudgettering
- Bruge elasticitetsestimater til ledelsesmæssige beslutninger
- Estimere og fortolke markedsrisikoen for et finansielt aktiv.
- Forstå og kvantificere nøgledeterminanter for markedsstruktur, ydeevne og adfærd.
- Tænke strategisk med hensyn til placering, mængde og prisvalg
- Finde optimale pris- og outputniveauer på forskellige markeder ved hjælp af spilteori.
- Vurdere sammenhængen mellem konkurrence, regulering og velfærd.
- Udvikle strategier for produktprisfastsættelse.
Kursusindhold
I. Kursusintroduktion
II. Selskabsfinansiering
en. Intro, grundlæggende begreber og definitioner
b. Vurdering
c. Grundlæggende om kapitalbudgettering
d. Risiko og afkast
III. Struktur, adfærd, præstation
en. Grundlæggende markedsstruktur (efterspørgsel og udbud, elasticiteter og forbruger og producent
overskud)
b. Hvordan man måler markedsstruktur: koncentrationsforanstaltninger, produktheterogenitet,
ind-/udgangsbarrierer, information
c. Forstå virksomhedens adfærd: beslutninger om prisfastsættelse og output med markedsstyrke (flere detaljer
inden for spilteori), F&U, reklame, hemmeligt samarbejde (karteller: OPEC)
d. Hvordan man måler virksomhedens og markedets ydeevne: overskud, anderledes ydeevne
foranstaltninger, effektivitet, velfærd
IV. Træd ind i andre spilleres sko (strategiske interaktioner)
en. Simultane træk (Normal form) spil: Dominerende strategi, itereret eliminering af
dominerede strategier, Nash-ligevægt (kort introduktion til bedste responsfunktioner)
Eksempler: fangers dilemma (PD), forureningsbekæmpelse, koordinering, teknologi
adoption, spil kylling, streng konkurrence.
b. Sekventielle træk (omfattende form) spil: Baglæns induktion, perfekt underspil
ligevægt, strategier til at håndtere tomme trusler og løfter (Eksempler: Kæde-
butik, tusindben, forhandling)
c. Gentagne spil (endelig og uendelig): rabat, tit-for-tat og dyster trigger
strategier (Eksempler: gentagen PD, kan samarbejde reddes?)
d. Ligevægt i blandede strategier: randomisering for at forhindre udnyttelse eller som et middel
af koordinering (Eksempler: matchende pennies, Battle of the Sexes, PD)
e. Evolutionære spil: evolutionært stabile strategier, replikatordynamik (eksempler:
Høg-due
VI. Markeder og prisstrategier
en. Perfekt konkurrence: en benchmark markedsstruktur
b. Monopol: højeste markedsstyrke, naturgas, olie og elektricitet som naturligt
monopoler
c. Monopolistisk konkurrence: produktdifferentiering skaber monopolmagt
d. Prisdiskrimination
jeg. 1. grads (perfekt) diskrimination
ii. 2. grads (mængde) diskrimination: à la carte vs buffet
iii. 3. grads (gruppe) diskrimination: studerende/seniorrabatter
V. Oligopolistiske spil (Ramazan Sari) 2 uger
en. Cournot: duopol, N-spiller, symmetrisk, asymmetrisk, velfærd (eksempel: Airbus vs.
Boeing)
b. Bertrand: prissætning på homogene/heterogene produktmarkeder, velfærd (eksempel:
Pizza Hut & Dominos)
c. Stackelberg: symmetriske/asymmetriske omkostninger, velfærd (eksempel: Cola vs Pepsi)
d. Rumlig og attribut plads valg af sted: Hotellings lineære by, Salops cirkel
(Eksempler: tankstationer, issmag)
Anbefalede forudsætninger
42009, Introduktionsøkonomi eller tilsvarende
Undervisningsform
Forelæsninger og øvelser