Videnskulturer – videnshistorie og -filosofi i teori og praksis
Overordnede kursusmål
Målet med kurset er at give studerende perspektiver og værktøjer til at diskutere, hvordan viden blevet skabt, cirkuleret, vurderet, glemt og brugt på tværs af fagligheder og gennem historien. De studerende vil også kritisk vurdere egen og andres viden gennem spørgsmålene: “Hvad ved vi, og hvordan ved vi det?” Og hvordan er svarene på de spørgsmål egentlig forskellige historisk og på tværs af videnskulturer?
Generelt har kurset til formål at udvikle kundskaber inden for kritisk tænkning, kommunikation, samt tværfagligt holdsamarbejde, som involverer forskellige former for viden.
See course description in English
Læringsmål
- Identificere, analysere og evaluere forskellige former for viden og måder at vide noget på, inkl. brugen af forskellige former for viden og forskellige videnstraditioner i forskellige fag.
- Identificere og reflektere over forskellige former for visualisering af viden, deres historie og betydning (kort, diagrammer, modeller osv.).
- Reflektere over klassifikationssystemer, standarder og enheder, deres historie og betydning (fx meteren og andre SI-enheder).
- Analysere sammenhængen mellem viden, sprog, praksis og materialitet (ting og steder).
- Reflektere over forholdet mellem magt og viden og ekspertens rolle historisk og i nutiden
- Identificere, “fremmedgøre” og evaluere egne opfattelser og antagelser omkring, hvad der er rigtig og sand viden.
- Argumentere for egen viden og måder at vide på i tværfaglige miljøer, hvor andre måske repræsenterer andre antagelser om viden (andre videnskulturer).
- Vurdere stærke og svage argumenter fremført af folk fra andre professioner og videnskulturer.
- Kommunikere egen viden, både mundtligt og skriftligt, inkl. at følge akademiske henvisningsstandarder og andre konventioner i akademia.
- Beskrive og reflektere over egen læring i en portefølje
Kursusindhold
I dette kursus bruger vi forskellige eksempler fra sociologi, filosofi og videnshistorie. Vores hovedfokus er på videnskab, teknologi, ingeniørfeltet og lignede emner, men vi arbejder også med helt andre emner.
Vi vil arbejde med følgende emner:
Videnskulurer og former for viden
Logik og argumentation
H. C. Ørsted og elektromagnetisme i en videnshistorisk ramme
Danske bønders Lifeworld og viden i det 18. og 19. århundrede
Repræsentation af viden
Ekspert kultur
Viden og design
Demokrati, kontroverser og vidensformer i et samfund
Kunstig viden
Humaniora, kunst og objektivitet
Din egen viden
Kurset består af forelæsninger, klassediskursioner, gruppe arbejde, individuelt arbejde og museumsbesøg.
Anbefalede forudsætninger
Kandidatstuderende
Undervisningsform
Forelæsninger, præsentationer, ekskursioner, gruppe og individuelle opgaver samt projektarbejde.
Fakultet
Bemærkninger
I kurset arbejdes der med komplicerede argumenter, lange tekster og avancerede mundtlige og skriftlige fremstillinger. Det anbefales derfor kun til studerende (1) der er gode til engelsk eller (2) der er gode til dansk og samtidigt kan læse og forstå skriftlig eller mundtligt præsenteret engelsk.
Pladsbegrænsning
Minimum 8, Maksimum: 32.
Vær opmærksom på, at dette enkeltfagskursus har et minimumskrav til antal deltagere. Derudover er der begrænsning på antallet af studiepladser. Er der for få tilmeldinger oprettes kurset ikke. Er der for mange tilmeldinger, vil der blive trukket lod om pladserne. Du får besked om, om du har fået tildelt en studieplads senest 8 dage før kursusstart.