Etagebyggeri af beton
Overordnede kursusmål
Den studerende skal erhverve sig viden om og forståelse for betonkonstruktioner, murværkskonstruktioner og skivesnitkræfter.
Den studerende skal erhverve sig færdigheder i projektering af etagebyggeri udført som helt eller delvis præfabrikeret byggeri.
See course description in English
Læringsmål
- Opstille og vurdere konstruktiv og statisk opbygning af etageelementbyggeri med brug af beton, letklinkerbeton og murværk
- Vurdere sandsynlige lastkombinationer.
- Beregne snitkræfter i etagebyggeri ved skiveteori og ved brudlinjeteori
- Udforme og dimensionere plader og bjælker indenfor elementbyggeri
- Udforme og dimensionere vægge og søjler indenfor elementbyggeri
- Udforme og dimensionere samlinger i og imellem konstruktionselementer.
- Reflektere over og begrunde valg af løsninger.
- Redegøre for gruppens samarbejde.
Kursusindhold
Oversigt over kursets emne, inden for hvilke de studerende kan afgrænse og planlægge kursusarbejder og projekter:
Obligatorisk:
Lastfastsættelse, statiske modeller, statisk bestemte og ubestemte skivekonstruktioner
Snitkræfter i etagebygggeri: skiveteori, brudlinieteori
Konstruktioners bæreevne: betondæk og betonvægelementer, helvægge af letbeton, murværk
Lastoverførende samlinger: udformning og bæreevne
Rammer for valg:
Der udarbejdes kursusarbejder med udgangspunkt i ovennævnte emner og efter nærmere aftale med underviserne
Anbefalede forudsætninger
41236/62263, Den studerende skal have bestået de obligatoriske mekanik- og konstruktionskurser på 1. – 4. semester
Undervisningsform
Gennemgang og øvelsesopgaver, hjemmeopgaver.
Fremlæggelse og diskussion, selvstudium
Eksterne oplægsholdere, ekskursioner
Kursusarbejder og -projekter, der løses i grupper på 2-4 studerende.
Der anvendes i størst mulige udstrækning IT-værktøjer
Fakultet
Bemærkninger
Sektion for Bygningsteknologi og processer
Byggeri og Infrastruktur : valgfag
Arktisk Byggeri og Infrastruktur: Valgfag
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.