Reguleringsteknik 1
Overordnede kursusmål
Formålet er at give en basis for analysere, designe og optimere de fleste almindeligt forekommende reguleringssystemer.
Reguleringssystemer anvendes til at forbedre ydelse og effektivitet af f.eks. kraftværker, fabriksproduktion, køretøjer, opvarmning, køling, droner, fly og mange andre steder.
Reguleringsviden bidrager derfor til mange af FN’s mål for bæredygtig udvikling, f.eks.:
11: Sustainable Cities and Communities, 12: Responsible Consumption and Production and 9: Industry, Innovation, and Infrastructure.
See course description in English
Læringsmål
- Anvend heuristiske metoder til PID regulator design
- Udlede modeller af simple dynamiske systemer baseret på fysik eller målinger og linearisere modellen til en overføringsfunktion i et arbejdspunkt
- Analysere overføringsfunktioner i frekvensdomænet (primært Bodeplot)
- Anvende blokdiagramform til at beskrive modeller for åbne og lukkede regulerinssystemer
- Designe PID regulatorer baseret på åben sløjfe frekvensanalyse
- Anvende begreber som stabilitet og stabilitetsmargin ud fra åben sløjfe design
- Forstå konsekvens af forstyrrelser og støjfølsomhed
- Vurdere regulator performance i termer af oversving, indsvingningstid, stationær fejl, båndbredde og begrænsninger i styresignal
- Anvende analyse- dimensionerings- og simuleringsprogrammel
Kursusindhold
Grundlæggende begreber for reguleringssystemer med tilbagekobling. Formulering af modeller for fysiske systemer. Linearisering. Differentialligninger, Laplace-transformation og overføringsfunktioner. Frekvensanalyse. Stabilitet. Grundlæggende dimensioneringsmetoder. Anvendelse af standardregulatorer og kompensatorer. Teori og metoder underbygges med mange eksempler.
Undervisningsform
Forelæsninger, gruppearbejde (Matlab/Simulink) og øvelser / projektarbejde.
Fakultet
Bemærkninger
Kurset er relevant for Bachelor produktion og Konstruktion, Diplom Maskin og Diplom IT.
E-learning anvendes i form af bl.a. on-line quiz (hjemmeopgaver), online diskussioner eller blog og digital eksamen.