Videregående bygningsinstallationer
Overordnede kursusmål
Den studerende skal gennem undervisningen og selvstudie erhverve sig viden om valg af installationsprincipper og styringsstrategi for mekaniske installationer i komplicerede bygninger.
See course description in English
Læringsmål
- Vurdere og analysere forsynings former og anlægsprincipper til bygningsinstallationer
- Vurdere og projektere køling, sprinkling, varme, ventilation og brugsvand til en større bygning.
- Anvende LCA- og LCC til vurdering af forskellige udformninger af mekaniske installationer.
- Udarbejde et hovedprojekt for udvalgte mekaniske installationer.
- Anvende BIM som projektering og dimensionerings værktøj for mekaniske installationer.
- Udarbejde måle -og styringsstrategi for en kompliceret bygning.
- Projektere HVAC delen af et CTS-anlæg herunder funktionsbeskrivelser og principdiagrammer for udvalgte anlæg
- Muligheder for at vælge at udføre et selvvalgt specialeprojekt indenfor mekaniske installationer som alternativ til hovedprojekt
Kursusindhold
Mekaniske installationer er nødvendige for at vi kan tilvejebringe et godt indeklima, og for at sikre komfort i alle bygninger.
Kurset omfatter projektforslag, for mekaniske installationer til en kompliceret bygning, med funktionsbeskrivelser og principdiagrammer, samt en LCC- og LCA beregning til vurdering af forskellige udformninger af mekaniske installationer.
Der udføres Udbud/udførelses projekt for udvalgte områder indenfor sprinkling, varme, køling, ventilation, brugsvand med tilhørende CTS styring.
Der vil være mulighed for at udføre et selvvalgt special projekt indenfor mekaniske installationer i stedet for et hovedprojekt.
Undervisningsform
– Projektarbejde, klasseundervisning, hjemmeopgaver, kursusarbejder og selv-studier.
Fakultet
Bemærkninger
Faggruppe: Bygningsteknologi og processer
Valgfag: Byggeri og Infrastruktur
Valgfag: Arktisk byggeri og Infrastruktur
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.