Videregående bygningsinstallationer
Overordnede kursusmål
Den studerende skal gennem undervisningen og selvstudie erhverve sig viden om valg af installationsprincipper og styringsstrategi for mekaniske installationer i komplicerede bygninger.
See course description in English
Læringsmål
- Vurdere og analysere flere forskellige anlægsprincipper til bygningsinstallationer ud fra bæredygtighedskriterier
- Vurdere og projektere avanceret varme og ventilation samt køling og sprinkling til en større bygning.
- Anvende LCA- og LCC til vurdering af forskellige udformninger af mekaniske installationer.
- Udarbejde et udførelsesprojekt for et integreret varme-, køle- og ventilationsanlæg
- Anvende BIM som projektering og dimensionerings værktøj for mekaniske installationer.
- Projektere HVAC delen af et CTS-anlæg herunder funktionsbeskrivelser og nodediagrammer for udvalgte anlæg
- Brug af indeklimasimulering for projektering af varme, køling og ventialtionssystemerne
- Muligheder for at vælge at udføre et selvvalgt specialeprojekt indenfor mekaniske installationer som alternativ til udførelsesprojekt
Kursusindhold
Mekaniske installationer er nødvendige for at vi kan tilvejebringe et godt indeklima, og for at sikre komfort i alle bygninger.
Kurset omfatter projektforslag, for mekaniske installationer til en kompliceret bygning, med funktionsbeskrivelser og principdiagrammer, samt en LCC- og LCA beregning til vurdering af forskellige udformninger af mekaniske installationer.
Der udføres Udbud/udførelses projekt indenfor, varme, køling, ventilation med tilhørende CTS styring.
Der vil være mulighed for at udføre et selvvalgt special projekt indenfor mekaniske installationer i stedet for et udførelsesprojekt.
Undervisningsform
– Projektarbejde, klasseundervisning, hjemmeopgaver, kursusarbejder og selv-studier.
Fakultet
Bemærkninger
Sektion for Bygningsteknologi og processer
Valgfag: Byggeri og Infrastruktur
Valgfag: Arktisk byggeri og Infrastruktur
Bedømmelsen sker på grundlag af kursusarbejder udført i kurset og en samtale om disse i relation til kursets faglige indhold.