Analog design
Overordnede kursusmål
Kursets mål er at sætte den studerende i stand til med ingeniørmæssige metoder
-at analysere, dimensionere, realisere og teste lineære og ulineære analog-elektroniske kredsløb ud fra givne specifikationer,
-at analysere, dimensionere, realisere og teste impulskredsløb ud fra givne specifikationer,
-at forstå opbygningen og virkemåden af effektforstærkere.
See course description in English
Læringsmål
- Anvende hybrid Pi samt T småsignalparameter modeller til at analysere elektroniske kredsløb indeholdende bipolare transistorer
- Konstruere differensforstærker, strømkilder samt simple spændingsforstærkende trin baseret på bipolare transistorer
- Sammenkæde forskellige forstærkerkoblinger til en færdig forstærker
- Analysere en effektforstærkers effektforhold samt udregne forstærkerens virkningsgrad
- Undersøge om køling er nødvendigt samt om nødvendigt at udvælge en korrekt kølemetode
- Identificere en ikke ideel operationsforstærkers fejlkilder samt vurdere deres indflydelse på et omkringliggende kredsløbs funktion
- Anvende modkobling på et forstærkerkredsløb og forudsige om dette kredskøb er stabilt efter modkobling
- Anvende integrator og schmitt trigger kredsløb baseret på operationsforstærkere til at konstruere trekant og firkant oscillatorer samt monostabile multivibratorer
Kursusindhold
Differential- og flertrinsforstærkere, DC-strømkilder, spændingsreferencer. Den ikke ideelle operationsforstærker, bias/offset, frekvensfunktion, slew rate og power bandwith. Modkobling for udvalgte topologier, stabilitet. Effektforstærkere, klasse A, B og AB, virkningsgrad, forvrængning. Oscillatorer. Modulatorer. Støjberegning.
Anbefalede forudsætninger
31022/62732/01964, Analog elektronik. Matematik 2
Undervisningsform
Forelæsninger og grupperegning samt mindre opgaver.
Fakultet
Bemærkninger
Der tilbydes 2 hjemmeopgaver i semester forløbet ud af disse skal den studerende aflevere mindst 2 for at få adgang til at deltage kan deltage i den afsluttende skriftlige eksamen.
Hjemmeopgaverne er udført således at hver studerende modtager en individuel opgave med specifikationer der er forskellige fra alle andre studerende.
Der afsluttes med en 2 timers skriftlig eksamen, denne prøve er udformet som en multiple choice prøve.