Modellering og analyse af tidstro systemer

At gøre deltagerne i stand til at konstruere sikre og pålidelige, tidstro computerbaserede systemer under brug af formelle modellerings- og verifikationsteknikker.

• modellere tidstro systemer ved brug af formelle modeller for tidslig opførsel.
  • formulere egenskaber for tidslig systemopførsel.
  • anvende simuleringsværktøjer til analyse af formelle tidstro modeller.
  • gøre rede for forskellige principper for automatisk verifikation.
  • anvende værktøjer til verifikation af tidslige egenskaber.
  • forstå udvalgte verifikationsteknikker samt kende deres fordele og begrænsninger.
  • benytte forskellige abstraktionsniveauer under udvikling af tidstro systemer.
  • analysere basale afviklingsaspekter af tidstro systemer
  • implementere tidstro programmer på passende afviklingsplatforme.
  • anvende sandtidsbegreber til klar og præcis præsentation af problemer og løsninger.

Højniveau modellering af tidslig opførsel. Modelleringsteknikker for hybride systemer. Specifikation og verifikation af tidslige egenskaber. Modellerings-, simulerings- og verifikationsværktøjer. Procesafvikling. Designprincipper. Implementeringsteknikker.

02158/02141/02159, Kendskab til generelle principper for parallelprogrammering: processer / tråde, synkronisering og kommunikation. Generelt kendskab til datalogisk modellering og specifikt kendskab til modeller for parallelitet. Kendskab til temporal logik. Kendskab til basal sandsynlighedsregning.

Forelæsninger og øvelser. Selvstændigt projektarbejde.

Compute

Dage ons 13-17